Kinderen moeten beter beschermd worden tegen reclames

Schermafbeelding 2015-07-07 om 09.25.56Reclamemakers moeten zich beter bewust worden van de regels voor het maken van commercials voor kinderen. Met de publicatie van de Jeugdreclamewijzer wil de Stichting Media Rakkers de marketeers ‘opvoeden’. Neem de kracht van de herhaling. Hoe vaker een boodschap wordt herhaald, hoe meer baat kinderen erbij hebben. ,,Maar als je reclames eindeloos gaat herhalen, gebruik je juist die kwetsbare kant van kinderen om de boodschap over te brengen. Dat moeten we niet willen. Kinderen worden daar veel te veel door beïnvloed,” aldus Liesbeth Hop van Stichting Media Rakkers.
Onderzoek wijst uit dat kinderen onder de 7 jaar reclame niet kunnen onderscheiden van neutrale informatie. Ze hebben geen idee waarom er überhaupt reclames op tv zijn. Hoe ouder ze worden, hoe beter ze weten wat commercials zijn. Toch kunnen kinderen pas vanaf een jaar of 11 de nadelen ervan benoemen. De Stichting Media Rakkers probeert met lessen op scholen kinderen te wapenen tegen de beïnvloeding door reclames. ,,Ze hebben recht op informatie over wat ze bijvoorbeeld in de winkel kunnen kopen,” zegt Hop. ,,Maar ze moeten reclames leren herkennen en kritisch te benaderen.”

Lees de gehele tekst hier.

Lees ook:Leer kinderen op de juiste manier sms’en
Lees ook:Kinderen worden dik van…reclames!
Lees ook:Peuters en kleuters massaal met computer, laptop of iPad bezig
Lees ook:Kinderen en reclames: hoe bedoel je ‘indoctrineren’?
Lees ook:Kinderen online niet voldoende beschermd tegen pedofielen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>