Campagne ‘Kinderen zien dingen’ anders laat ouders door ogen kind naar huishoudchemicaliën kijken

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zo’n moeder ben die nooit een extra beveiliging op de kast ‘gevaarlijke stoffen’ heeft gedaan. Ik ben er heilig van overtuigd dat mijn kinderen niet iets opdrinken dat stinkt of dat ze niet lusten. Ze zullen niet eens ‘per ongeluk’ een slokje wijn doorslikken! Wel bleekwater dan? Maar, wat ik ook eerlijk moet toegeven is dat ik er gewoon altijd heel erg goed mee ben weggekomen. Er is nooit iets gebeurd, maar in hoeveel huishoudens gebeurt het wel? Nou, in behoorlijk wat huishoudens!!! Jaarlijks gebeuren er duizenden ongelukken met huishoudchemicaliën. Kinderen onder de vijf jaar vormen de grootste risicogroep. Door het lezen van het etiket van een product kan een groot deel van de ongevallen worden voorkomen en die etiketten worden nu allemaal veranderd. Stichting Consument en Veiligheid (SCV) start samen met de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) een campagne gericht op ouders van jonge kinderen. De campagne laat ouders door de ogen van een kind naar huishoudchemicaliën kijken en biedt hen de nodige handelingsperspectieven. De komende jaren veranderen in Europa de etiketten op alle huishoudchemicaliën. Via www.nieuwe-etiketten.nl worden ouders bewust gemaakt van de gevaren én het veilig gebruik van huishoudchemicaliën.
Kinderen grootste risicogroep
Jaarlijks gebeuren er ongeveer 7.000 ongelukken met huishoudchemicaliën. In meer dan de helft van de gevallen (4.000) zijn kinderen onder de vijf jaar het slachtoffer. Zij vormen de grootste risicogroep; zij zien het gevaar niet.
Bij ongelukken met huishoudchemicaliën heeft een kind bijvoorbeeld gesnoept of gedronken van schoonmaakmiddelen, oplosmiddelen, bestrijdingsmiddelen of doe-het-zelfproducten voor gebruik in huis, voor de auto of voor de fiets.
Met de campagne ‘Kinderen zien dingen anders’ die vandaag start, richten SCV en de VWA zich op ouders van kinderen in de grootste risicogroep. “Ouders onderschatten de risico’s van de soms levensbedreigende gevolgen van een ongeluk met huishoudchemicaliën.
De kleur van de verpakking is aantrekkelijk voor een kind en heeft de associatie met limonade. Daarom is deze campagne zo goed,” aldus Dr. William Kramer, chirurg en kindertraumatoloog in het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Op de website www.nieuwe-etiketten.nl kijken ouders letterlijk door de ogen van een kind naar de huishoudchemicaliën in het keukenkastje.
SCV en de VWA attenderen ouders op het veilig gebruik van huishoudchemicaliën. Door het geven van handelingsperspectieven kunnen ongelukken worden voorkomen.
Deze handelingsperspectieven zijn: 1. Lees het etiket, volg de gebruiksaanwijzing en de voorzorgsmaatregelen. 2. Doe altijd de dop op de fles, ook tijdens het gebruik! 3. Plaats en bewaar huishoudchemicaliën buiten het bereik van kinderen (of gebruik een kinderslot). De voorlichting vindt plaats bij consultatiebureaus door het hele land. Via de bureaus worden meer dan 100.000 voorlichtingsfolders in de vorm van een fles verspreid onder ouders van kinderen tot vijf jaar. De komende jaren verandert in Europa de informatie op de etiketten op huishoudchemicaliën. Nieuwe gevaarsymbolen worden geïntroduceerd op de etiketten. Zo zijn er extra symbolen bijgekomen en wordt de vorm en het kleurgebruik van de symbolen anders. Op www.nieuwe-etiketten.nl is te zien wat deze wijzigingen inhouden en hoe veilig om te gaan met deze producten.

Lees ook:Ruim 2100 kinderen op SEH na opdrinken huishoudchemicaliën
Lees ook:Campagne ‘Kanker verziekt je taal’ door ziek kind gestart
Lees ook:Kinderen door AH massaal aan het kokkerellen geslagen
Lees ook:Alarm: A-diploma is niet voldoende om goed te kunnen zwemmen
Lees ook:3D-Posters moeten kinderen van gevaarlijke stoffen afhouden

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>