Anti-alcoholcampagne voor jeugd door Bacardi tegengehouden

Sinds de komst van de Breezers (als flesjes frisdrank vermomde alcoholische versnaperingen) heeft de jeugd er een probleem bij gekregen. Kinderen gingen massaal aan de drank want hé; als drank naar limonade smaakt, wat maakt het dan nog uit? Nou had het misschien allemaal beperkt kunnen blijven. Maar drankproducent Bacardi hield twee jaar geleden een campagne tegen alcoholmisbruik onder jongeren tegengehouden. Slimme zet!

Wim van Dalen, directeur van de Stichting Alcoholpreventie (STAP), bevestigde vandaag een artikel met soortgelijke strekking in dagblad Trouw. Op de posters van STAP stonden een jongen en meisje van ongeveer twaalf jaar. De jongen dronk een blikje Heineken, het meisje nuttigde een Bacardi Breezer. De affiches waarschuwden voor gezondheidsrisico’s door alcoholgebruik.

STAP had de tweeduizend posters gestuurd aan scholen en GGD’s. Bacardi spande een kort geding aan en eiste terugtrekking. Volgens Bacardi pleegde STAP inbreuk op het merk- en auteursrecht en droegen de posters een verkeerde boodschap uit. De affiches konden kinderen juist aanzetten tot drinken, aldus Bacardi.

Jaja. Hoe heet dat ook alweer? De heilige geest in je strot lullen ofzo?

Het kort geding kwam er niet, omdat STAP zich bereid toonde een oplossing te zoeken. STAP riep alle posters terug na onderhandelingen tussen advocaten van beide partijen en leverde ze in bij Bacardi. De drankproducent vernietigde alle affiches. STAP moest ook zijn relaties een brief sturen met de boodschap dat de posters zonder toestemming van Bacardi in omloop waren gebracht. Volgens Van Dalen moest hij toegeven omdat zijn stichting nooit een schadevergoeding zou kunnen betalen.

Lees ook:Bacardi vecht mee tegen alcohol misbruik onder jongeren
Lees ook:Kind drinkt zich bewusteloos
Lees ook:Jongeren drinken 1,4 glas alcohol per dag
Lees ook:Geen voorrang meer op scholen voor Amsterdamse kindertjes
Lees ook:De zoveelste anti-alcoholcampagne voor jongeren: zal het helpen?

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>