De zoveelste anti-alcoholcampagne voor jongeren: zal het helpen?

Vandaag start de stichting Stiva een campagne tegen alcoholgebruik onder jongeren. Dat gebeurt met de slogan 'Alcohol onder de 16, nog even niet'. Alcoholgebruik onder jongeren vormt een groot probleem. Ze kunnen nog te makkelijk aan drank komen en kennen totaal hun grenzen niet, met alle gevolgen vandien. Ook ouders lijken zich niet te beseffen wat alcohol met hun kroost kan doen.

Radiospotjes en flyers moeten jongeren en hun ouders wijzen op de risico's van drinken op jonge leeftijd. De flyer legt uit waarom jongeren geen alcohol moeten drinken en roept ouders op geen drank voor kinderen te kopen.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de organisatie van supermarkten, liet in een reactie weten de campagne te steunen en daar ook aan mee te werken. Volgens een woordvoerster werken supermarkten graag mee aan het tegengaan van alcoholgebruik onder jongeren, bijvoorbeeld door naar legitimatiebewijzen te vragen.

Ik vraag me altijd af in hoeverre een dergelijke actie echt bijdraagt aan een verandering. Ik zou daar wel eens cijfers van willen zien. Want laat een kind dat alcohol wil gaan kopen toch die fles staan als hij of zij ziet dat er een flyer hangt waraop staat dat je er  beter niet aan kunt beginnen? Ik denk het niet….

Lees ook:Jeugd slaat drank in
Lees ook:Teken een contract met je kind tegen alcohol
Lees ook:Geen glaasje champagne drinken met je tienerkind!
Lees ook:Combinatie jongeren en Breezers binnenkort verleden tijd
Lees ook:Overheid probeert ouders met campagne gevaren van alcohol te laten zien

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>