Alles omgekeerd

Het is soms niet gemakkelijk om de kinderen op tijd klaar te hebben voor school. Bij ons op school zie je 10 minuten na aanvangsttijd nóg kinderen binnendruppelen. In de jongste groepen wordt dat door de vingers gezien. Er valt veel te zeggen over treuzelen en wat je er als ouders aan kunt doen. Sommige ouders staan extreem vroeg op om alles gedaan te krijgen; anderen zetten hun kind onder druk en zijn iedere ochtend boos en gestresst. Maar vandaag hadden mijn kinderen hun ‘oplossing’: ze zouden van alles wat ik zei, het tegenovergestelde doen. "Doe een hap" vertaalde zich dus in een apathisch voor zich uit staren. "Laat je brood maar staan" leidde tot grote enthousiaste happen.

"Ga maar niet in de auto zitten", hoorde mijn buurvrouw mij tegen de kinderen zeggen. Ze keek me stomverbaasd aan, vooral toen de kinderen als makke schapen wèl de auto inklommen en hun riemen vastgespten. Tja, zoiets valt niet één-twee-drie uit te leggen. "Je hoeft je tanden niet te poetsen"; "ga maar met klitjes in je haar naar school"; "houd je pyjama aan"; "vandaag gaan we zonder schoenen naar buiten"; "steek je linkervoet maar in je rechterschoen"…

Geen moment vielen mijn kinderen uit hun rol. Ik wel! Daar werd ik dan ook steeds fijntjes op gewezen. Bij school, zo hadden we afgesproken, eindigde het spelletje. Gelukkig. Deze aanpak van mijn kinderen werkte weliswaar als een speer en de ochtend verliep zonder stress en met veel lol, maar ik vond het toch knap inspannend!

Lees ook:Het moderne basisschoolkind moet weer gaan fietsen!
Lees ook:Het is slecht gesteld met de fietsvaardigheid van kinderen
Lees ook:Snel of langzaam
Lees ook:Fietsen naar school? Daar doen we niet meer aan…
Lees ook:Bij 80% van de scholen is de verkeerssituatie onveilig

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>