Hoogbegaafde onzin?

Laatst plaatste ik een log over hoogbegaafdheid. Dat roept reacties op. De één vindt het onzin dat een slim kind meteen tot hoogbegaafd wordt bestempeld, de ander herkent zich en wil alles weten.

Hoogbegaafdheid is een term die niet erg gangbaar is. Er is nog maar heel weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. En in een land zoals Nederland, waar je je kop niet boven het maaiveld behoort uit te steken, is het ook nogal wat om de term ‘hoogbegaafd’ te koppelen aan jezelf of aan je kind. Nou nou, wat een kapsones…

Er is erg veel bekend over verschillende ontwikkelingsstoornissen die zich bij kinderen kunnen voordoen. Daarbij is gebleken, dat er een groep kinderen is met gedrags- en leerproblemen, die desondanks een bijzonder hoog IQ bleken te hebben (van 130 of meer). Onderzoekers zijn zich dan ook gaan afvragen, wat er met deze kinderen aan de hand is en waarom zij zich niet gewoon tot probleemloze genieën ontwikkelen. Nee, in plaats daarvan vinden deze kinderen het moeilijk om gezag van de leraar te accepteren, vervelen zij zich in de klas, balen zij ervan dat ze anders zijn dan andere kinderen en voelen ze zich eenzaam. Sommige kinderen gaan daardoor klieren, anderen dromen weg. Dit kan uitmonden in agressiviteit of depressiviteit.

Er is geen eenduidige test voor hoogbegaafdheid. Toch vinden trotse ouders steeds vaker dat hun kind erg slim is en zich sneller dan andere kinderen ontwikkelen. Moet hun kind een klas overslaan? Moet hun kind speciale begeleiding krijgen?

Deze vragen zijn niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Het is in elk geval belangrijk om een hoge intelligentie niet te verwarren met hoogbegaafdheid. En ook niet met ‘alles al weten’. Slimme kinderen kunnen op Nederlandse scholen over het algemeen rekenen op extra lesstof en -indien de leerkrachten dit in alle opzichten een verstandige keuze vinden- een klas overslaan. Er zijn echter veel verschillende soorten intelligentie. De Amerikaanse psycholoog Gardner heeft deze beschreven.

Er liggen altijd uitdagingen in het verschiet, ook voor kinderen die zich snel ontwikkelen. Zulke uitdagingen zijn bijvoorbeeld: om over ditjes en datjes te kunnen praten, om fouten te mogen maken, om de mening en argumenten te horen van iemand die minder lijkt te weten, om verantwoordelijkheid te nemen, om respect te hebben voor anderen die wellicht minder intelligent zijn, om een studie en beroep te kiezen waar je tot je recht kunt komen.

Zelf vind ik dan ook, dat kinderen die veelzijdig getalenteerd zijn, gestimuleerd moeten worden om midden in de maatschappij te gaan staan. Zij hebben daarin hun eigen problemen te overwinnen en daarbij is veiligheid, waardering en rust heel belangrijk.

Lees ook:Hoogbegaafde kids moeten vaker een klas overslaan
Lees ook:Lastige kinderen stoorzender voor rest van de klas
Lees ook:Hoogbegaafd
Lees ook:6-jarigen spelen wurgspelletjes op school…
Lees ook:Ouders evalueren kinderen anders

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>