Een goede crèche (deel 2)

Hoe bepaal je of een kinderdagverblijf ook pedagogisch gezien van goede kwaliteit is?

Professor J.M.A. Riksen-Walraven heeft hiervoor een aantal basisdoelen beschreven: kinderen een gevoel van - emotionele – veiligheid bieden; gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke en sociale competenties; kinderen de kans bieden om zich de waarden en normen van onze samenleving eigen te maken.

Ook BOink (Belangenvereniging van ouders in de kinderopvang) houdt zich bezig met kwaliteit in de kinderopvang.

Maar welke vragen stel je nu in een kennismakingsgesprek en waar let je op? Een aantal aanbevelingen die ik zelf op een rijtje heb gezet:

praktisch:

- natuurlijk let je op afstand van je huis of werk

- je let op de ruimte en of er voldoende ruimte of gelegenheid is om buiten te spelen

- je let op hygiëne en slaapgelegenheid

pedagogisch:

- hoe veel leidsters staan er op hoeveel kinderen? is er onder de leidsters veel ziekteverzuim (geen goed teken)? doen stagiaires mee als leidsters, of staan zij extra op de groep (dat laatste zou het geval moeten zijn)?

- is er voldoende rust en regelmaat op de groep (bijv. geen inloop van buitenschoolse opvang met veel oudere kinderen)?

- staat het kind centraal? dat wil zeggen: moet het kind zich aanpassen aan de groep, of is er individuele aandacht? getuigen de leidsters van inzicht in de individuele behoeften van ieder kind en kunnen zij creatief met kleine problemen omgaan?

- hebben de leidsters tijd om met baby’s te praten en te knuffelen of gaat alle tijd op aan verzorgen?

- heeft het kinderdagverblijf een pedagogisch beleidsplan, dat actief gebruikt wordt?

Als je kind er eenmaal op zit:

Zijn er -sinds het kdv- problemen ontstaan? Zijn er slaap- of gedragsproblemen die vooral op kdv-dagen vóórkomen? Heeft je kind blijvende moeite met afscheid nemen? Kan je kind niet wáchten om weer naar huis te gaan? Is er weinig tijd om over je kind te praten bij halen/brengen? Krijg je als ouder het gevoel dat je lastig bent, als je individuele behoeften aangeeft?

Dit zijn alarmsignalen. Een kinderdagverblijf heeft grote invloed op je kind. Ga na of je naar een ander kinderdagverblijf kunt gaan.

Zie ook: een goede crèche (deel 1)

Verder naar deel 3 >>

Lees ook:Een goede crèche (deel 3)
Lees ook:Een goede crèche (deel 1)
Lees ook:Kinderdagverblijf niet goed voor wat moelijkere baby’s
Lees ook:Eén op de 20 crèches is slecht
Lees ook:Kinderopvang vaak door familie en vrienden

1 Reacties // Reageer

One thought on “Een goede crèche (deel 2)

  1. Lynwood Blazier

    Finally, got what I was looking for! I am definitely having fun with reading every bit of it. Delighted I found this article Een goede crèche (deel 2) | Kinderspul! I have you bookmarked to check out new stuff you post.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>