De dure onderwijsprogramma’s tegen taal- en rekenachterstand bij allochtone kinderen en kinderen van laagopgeleide ouders, hebben nauwelijks effect, concluderen drie onderzoekers van de Radboud Universiteit na een analyse van Cito-scores van ruim 4000 kinderen in groep 2 en 5, zo valt te lezen in Sp!ts. Dat is jammer, niet alleen van het weggegooide geld, maar ook van het uitblijvende resultaat.De onderzoekers vonden geen enkel positief bewijs voor het effect van de programma’s. Vele tienduizenden kinderen van 2,5 tot 5 jaar hebben sinds 2000 extra onderwijs gevolgd om achterstanden weg te werken voordat zij aan de basisschool beginnen. Omgerekend wordt daar jaarlijks zeker 400 miljoen euro in gestoken, schatten de onderzoekers.
Lees ook:130 miljoen kinderen die wel naar school gaan, lezen slecht
Lees ook:Thuis oefenen met rekenen en lezen en…
Lees ook:Fonds wil alle kinderen in Nederland aan de muziek hebben
Lees ook:Laat kinderen sporten en maak ze beter op school!
Lees ook:Zwemdiploma’s A, B en C voortaan ‘verplicht’