Vaders missen kennis over opvoeden

40 procent van de Nederlandse jonge vaders vindt dat ze meer tijd aan de opvoeding van hun kinderen zouden moeten besteden. En bijna een kwart mist kennis over de opvoeding. Nou papa’s’ pay attention of lees je in. Dat doen wij ook! Gelukkig blijkt wel dat vaders zich steeds meer bezig houden met het opvoeden.Het ministerie voor Jeugd en Gezin gaf opdracht voor een onderzoek naar de rol van vaders bij de opvoeding van nul- tot vierjarigen. Hieruit blijkt dat vaders zich steeds bewuster bezig houden met opvoedingstaken. De helft van de vaders besteedt een dag(deel) per week aan de zorg van hun kroost. Zowel moeders als vaders vinden de rol van de vader net zo belangrijk als die van moeders. Toch blijven er veel verschillen bestaan tussen de seksen. Zo doen papa’s meer actieve dingen met hun kinderen: stoeien, sporten, klussen en computeren. Mam kiest liever voor samen winkelen, knutselen en de kinderen naar school brengen.
Vaders vinden zichzelf strenger, consequenter en minder geduldig in de opvoeding dan hun partner. Ze vinden hun vrouw vaak meer betrokken bij de opvoeding. Vaak doet de vrouw ook meer in de opvoeding, zoals straffen, helpen bij huiswerk en voorlezen.
Waar vrouwen vooral beschermend opvoeden, zijn mannen meer bezig met het uitdagen van hun kinderen. Zij stimuleren ze hun grenzen op te zoeken en dat is goed voor het zelfvertrouwen van kinderen.

Lees ook:Australische kinderen hebben het maar triest met hun vaders
Lees ook:Vader wil meer tijd voor de kinderen
Lees ook:Vaders weten weinig van opvoeden
Lees ook:Kinderen luisteren het beste naar mama
Lees ook:Boek over ‘balen van het moederschap’

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>