Tekort aan pleegouders noopt tot onorthodoxe zoekmethoden

Nederlandse pleegzorgorganisaties gaan steeds actiever op zoek naar pleeggezinnen. Langs de lijn bij tientallen sportvelden in Nederland staan sinds kort borden waarin wordt opgeroepen om pleegouderschap te overwegen. In 2014 woonden 21.880 kinderen in Nederland voor korte of langere tijd bij pleegouders. Sinds 2005 is dat aantal met bijna 70 procent gestegen. Die forse groei kunnen de Nederlandse pleegzorgorganisaties niet met de huidige pleegouders opvangen.  In de zoektocht naar nieuwe pleegouders maakt Pleegzorg Nederland daarom steeds vaker gebruik van onorthodoxe methoden. Zo is de kindgerichte werving via Facebook al uitermate succesvol. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een concrete casus en de netwerkkracht van Facebook om snel potentiële en geschikte pleegouders te vinden voor een kind.

Ook wordt nu langs de zijlijn van de Nederlandse sportvelden geworven. Bij een aantal tennis, hockey- en voetbalclubs staan sinds kort borden waarmee toeschouwers worden opgeroepen om pleegouderschap te overwegen.

Els Rienstra, bestuurslid van Pleegzorg Nederland, vindt het een logische plek: ’Wij zoeken in eerste instantie altijd naar de positieve netwerken rondom een kind. Dat kan binnen de familie of op school zijn, maar ook op de sportclub. Daar zijn bovendien veel ouders te vinden, die komen kijken naar de training of de wedstrijden van hun kinderen. Diezelfde betrokkenheid zoeken we voor pleegkinderen, vandaar dat we proberen om via deze weg die mensen te bereiken.’

De betrokken sportclubs zijn enthousiast over de actie. Alex Klusman, bestuurslid van voetbalclub DRC uit Durgerdam: ’Elke kind verdient een veilige en warme plek om op te groeien. De voetbalclub is één groot sociaal netwerk van ouders en kinderen, dus het is een logische plek om te zoeken naar mensen die zo’n plek kunnen bieden aan kinderen die tijdelijk niet thuis kunnen wonen. We hopen van harte dat het bord langs de zijlijn van ons hoofdveld bijdraagt aan de zoektocht van Pleegzorg Nederland naar meer pleegouders.’

Supergewone Mensen Gezocht
In het komende jaar zijn zeker 3500 nieuwe pleegouders nodig om de forse groei in vraag naar pleegzorg op te vangen. Daarom startte Pleegzorg Nederland dit najaar de wervingscampagne ’Supergewone Mensen Gezocht’. Naar aanleiding van de campagne hebben ruim 6500 mensen zich gemeld als belangstellende.

Over Pleegzorg Nederland
Pleegzorg Nederland zet zich in voor kinderen die (tijdelijk) niet thuis kunnen wonen en is een onderdeel van de brancheorganisatie Jeugdzorg Nederland. De campagne is ontwikkeld door campagnebureau Johnny Wonder en wordt financieel mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Stichting Kinderpostzegels en een subsidie van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport.

Meer informatie over pleegzorg en de campagne Supergewone Mensen Gezocht is te vinden op www.supergewonemensengezocht.nl

Lees ook:Ruim 5000 belangstellenden voor pleegouderschap in eerste maand wervingscampagne
Lees ook:In tien jaar tijd dubbel aantal kinderen in pleeggezin
Lees ook:Eisen aan pleegouders versoepeld
Lees ook:Zou jij pleegouder willen worden?
Lees ook:Helaas, helaas; geen extra kinderbijslag…

1 Reacties // Reageer

One thought on “Tekort aan pleegouders noopt tot onorthodoxe zoekmethoden

  1. Linda

    Helaas is dit niet overal, wij zijn drie jaar pleegouder geweest en hebben slechts drie keer kort pleegzorg opvang aangeboden. We deden crisis opvang maar tussendoor zaten gaten van bijna een jaar er stonden we op de wachtlijst, er was namelijk een overschot aan pleegouders…

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>