Misbruik via Internet

Het is de laatste tijd veel in het nieuws: kinderen en jongeren die gepest worden of tot seksuele handelingen worden verleid op Internet. Dagblad Trouw publiceerde deze week een artikel over een undercover-operatie: een verslaggever deed zich voor als een 13-jarig meisje en een iets oudere jongen. Het pesten doet zich vaak al voor op de basisschooleeftijd, het seksueel misbruik bij tieners.

Vast staat dat met de intrede van de webcam nieuwe vormen van geweld en misbruik hun intrede hebben gedaan. Maar wat kun je doen? De website Klasse uit Belgiƫ geeft tal van tips voor leerkrachten en ouders om kinderen hierin te begeleiden. Een greep:


Leerkrachten

- Maak duidelijk wat internet is. Veel leerlingen weten dat niet.

- Breng het probleem van cyberpesten in een niet-problematische context in de les. Discussieer mee met de leerlingen en laat ze mee bepalen wat wel en niet kan. Eventueel kan dit gesprek uitmonden in een richtcode.

- Maak ze verantwoordelijk voor hun daden. ‘Jullie zijn verantwoordelijk voor wat jullie via internet doen.’ Op msn zeggen jongeren vaak wat ze in het gewone leven tegen niemand durven uitspreken.

- Spreek regels af hoe je met elkaar omgaat op het web (niet hacken, niet terugschelden, geen virussen sturen, niet roddelen, niet schelden…).

- Vertel wat strafbaar is (zich voordoen als iemand anders is strafbaar, foto’s publiceren op het internet zonder toestemming van de persoon in kwestie is strafbaar, downloaden is strafbaar…). En benoem de mogelijke gevolgen voor henzelf en voor hun ouders (straffen, relationele schade…).

- Toon zelf interesse voor wat je leerlingen doen op internet. Zo kom je te weten wat hen bezighoudt en kan je helpen als dat nodig is.

- Help leerlingen en ouders bij het hanteren van eenvoudige regels voor veilig gebruik en help slachtoffers van digitaal geweld bij het instellen van blokkade, beveiliging en dergelijke (bv. stuur geen berichtjes als je boos ben).

- Zeg de leerlingen steeds te melden als ze gevallen van cyberpesten tegenkomen.

- Werk aan welbevinden. Leerlingen die zich goed voelen en zich niet vervelen, pesten niet.

- Discussieer met het team: is het de verantwoordelijkheid van de school om bijvoorbeeld kinderen te leren chatten, om een veilige weblog te leren maken? We leren kinderen ook zoeken naar informatie op een veilige manier. Of behoort chatten e.d. helemaal tot de thuissfeer?

Ouders

- Ouders zijn verantwoordelijk voor wat hun kind doet op het web.

- Ouders moeten zich niet afzijdig houden in cyberspace: kinderen hebben het nodig dat ouders expliciteren hoe zij over cyberpesten denken.

- Raad ouders aan om zich meer betrokken te voelen bij het cybergedrag van hun kinderen, zodat ouders weten wat kinderen zoal ontvangen aan beeldmateriaal, berichten, links en of er misschien ook sprake is van pesten.

- Vraag ouders om mogelijke cyberpestproblemen snel te melden.

- Organiseer vorming voor de leerkrachten en ouders. Wat is cyberpesten? Wat kunnen leerlingen allemaal met -internet?

Uitgebreide informatie vind je op Klasse.be

Lees ook:Cyberpesten neemt niet af, maar juist toe
Lees ook:Cyberpesten groot probleem
Lees ook:Cyberpesten: bijna iedereen in groep 7/8 heeft ermee te maken gehad
Lees ook:Ook ouders lijden onder cyberpesten
Lees ook:Hedendaagse kinderen doen massaal aan cyberpesten

1 Reacties // Reageer

One thought on “Misbruik via Internet

  1. Greta Firestein

    This is a really great read for me, should admit that you are among the finest bloggers I have seen. Thank you for posting this educational post Misbruik via Internet | Kinderspul. Keep up the good work, I’ve added you to my blogroll.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>