Jeugd slaat drank in

Supermarkten en slijterijen houden zich slecht aan het verkoopverbod van alcohol voor minderjarigen. Dat blijkt uit een onderzoek door de Universiteit Twente. Voor het onderzoek werden driehonderd aankooppogingen door jongeren gedaan, waarvan er 257 slaagden. In één op de zeven gevallen werd gevraagd om identificatie. Voor het onderzoek werden zogenoemde mystery-shoppers ingezet.

Mystery shoppers zijn jongeren die in opdracht van de onderzoekers hebben geprobeerd alcohol te kopen bij supermarkten en slijterijen. Daarbij bleek dat jongeren van 15 jaar er bij 88 procent van de supermarkten in slaagden alcohol te kopen. Bij 77 procent van slijterijen kon deze leeftijdsgroep drank kopen. Het is de onderzoekers opgevallen dat meisjes makkelijker alcohol konden kopen dan jongens. De mystery-shoppers bezochten 150 supermarkten en 150 slijters. De Universiteit Twente heeft het onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Bron: www.trouw.nl

Lees ook:De zoveelste anti-alcoholcampagne voor jongeren: zal het helpen?
Lees ook:Eén op de acht jongeren wekelijks dronken
Lees ook:Jeugd heeft vertrouwen in de media en vindt AD en NOS meest betrouwbaar
Lees ook:Te jonge kinderen horen vaker nee als ze film of game willen kopen
Lees ook:Ouders veel te gemakkelijk over alcohol

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>