Wat te doen als je kind met het rapport voor je neus staat?

Een korte richtlijn voor ouders: hoe het beste te reageren op het (aanstaande) rapport. Hoe reageer je het best op een goed rapport?
Feliciteer je kind, om te beginnen! Neem de tijd om het rapport (even) te overlopen, om te zien of je kind zelf alle cijfers had verwacht en te vragen of ze zelf blij zijn en waarom wel of niet. Een kleine beloning mag altijd.

Goede cijfers zonder enige inspanning moeten dan weer alarmbellen doen afgaan: je kind loopt het risico gedemotiveerd te raken en nooit echt te leren hoe het moet studeren.

Ga goede cijfers ook nooit vanzelfsprekend vinden. Ook al studeert je kind goed en gemakkelijk, het blijft een inspanning. Als je de lat hoog blijft leggen, kan je kind ook ten onder gaan aan faalangst, ook al zou het dat niveau wel moeten kunnen halen.

Maar….hoe reageer je best op een slecht rapport?

Je kind komt eerst. Hoe voelt hij of zij zich bij deze resultaten, en hoe verklaart hij/zij dat? Hoe denkt je kind het 'probleem' op te lossen, en werk samen een oplossing uit. Hou voor ogen dat niet elk kind kan uitblinken, en dat hard werken beloond mag worden. Zijn best doen is het enige wat het kan, en dat volstaat, ook al had je zelf meer verwacht.

Ken je kind, en besef wat het (goed) kan en wat niet. Wees niet bang om ook in hobby's en schoolkeuze je kind te stimuleren in waar het goed in is en laat het niet 'zo hoog mogelijk' mikken, om er ongelukkig uit te komen.

BRON: HLN

Lees ook:Rapporten van meisjes beter dan van jongens
Lees ook:Dagje uit met je kind: wat moet je met ze doen?
Lees ook:Heel veel ouders sparen voor de opleiding van hun kinderen
Lees ook:Les aan alle ouders: zo reageer je niet als je kind homoseksueel is
Lees ook:Nooit vakantie

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>